انواع و اجزای سیستم صوتی ماشین، محبوب ترین سیستم ها و برندها
یکی از لذتبخشترین قسمتهای رانندگی در جاده یا شهر، گوش دادن به موسیقی است. درواقع تجربه یک رانندگی آرام و لذتبخش تکمیل نمیشود مگر با دل سپردن به نوای موسیقی مورد علاقهمان. حال هرچه این موسیقی با کیفیت بهتر و بیشتری پخش شود، تجربه مذکور هم دلنشینتر و خاصتر خواهد شد. همین نکته باعث شده است تا امروزه خودروها، هرقدر هم اقتصادی و معمولی، حداقل از یک دستگاه پخش ساده بهرهمند باشند. هرچند پیشتر بهکار گرفتن همین رادیو ضبط معمولی در خودروها یک آپشن لوکس محسوب میشد، اما امروزه سیستم صوتی ماشین شامل اجزای مختلفی است و استفاده از یک سیستم حرفهای در خودرو برای برخی اهمیت بسیار بالایی دارد. ممکن است این سیستم در خودرو بهصورت استاندارد تعبیه شود یا مالک بهصورت شخصی سیستم صوتی مورد نظرش را روی خودروی خود سوار کند. درصورت بهکار رفتن سیستم صوتی حرفهای در یک خودرو، این مورد بهعنوان آپشنی بسیار خاص در کاتالوگ خودرو مطرح میشود.
تاریخچه سیستم صوتی ماشین در خودروسازی
اولین سیستم صوتی بهکار گرفته شده در خودروها در آمریکا و توسط موتورولا تولید شد. این سیستم که تنها شامل یک رادیوی تکبانده بود. همین سیستم چندی بعد در خودروهای پلیس بهمنظور ارسال و دریافت سیگنالهای رادیویی دو موج نصب شد. موتورولا ابداع خود را در دهه ۳۰ میلادی رونمایی کرد و تا دهه ۵۰ میلادی یکهتاز این عرصه باقی ماند. در این دو دهه عموما سیستم صوتی مذکور را در خودروهای آمریکایی شاهد بودیم.
اما در سال ۱۹۳۵، درنهایت در آلمان شرکت بلاپونکت موفق به اختراع سیستمی جدید و مجهزتر شد. این سیستم که به مشتری امکان انتخاب موج رادیویی مورد نظر در میان امواج مختلف را میداد، از نوع سیستم صوتی رادیویی FM با سیستم فراگیر صوتی بود. در ادامه، پیشرفت ترانزیستورها پیشرفت سیستمهای صوتی خودروها را نیز بهدنبال داشت. سیستمهای جدید قادر به پخش کاست بودند. فیلیپس اولین سیستم صوتی ماشین با این قابلیت را تولید کرد که در کرایسلر تعبیه شد. در ادامه پایونر و آلپاین وارد عرصه شدند تا رقابت تنگاتنگ بین عرضهکنندگان سیستمهای صوتی خودرویی، ارتقای هرروزه آنها را بهدنبال داشته باشد.
ارتقای مورد نظر باعث شد تا در دهه ۷۰ میلادی، شرکتها بهدنبال عرضه سیستمی با کیفیت صدای بهتر باشند. در این زمان دیگر تنها قابلیتهای پخش مورد توجه نبود. به این ترتیب باندهای قویتر، پرتعدادتر و با صدای بیشتر وارد این عرصه شدند. در دهه ۸۰ شاهد ورود سابووفرها و آمپیلیفایرها بودیم. با آغاز دههی ۹۰، عصر CDها و تبدیل وضعیت از آنالوگ به دیجیتال آغاز شد. کمکم عصر پخش کاست رو به کمرنگی گرایید. اکنون در قرن ۲۱، سیستمهای صوتی در صنعت خودرو، ترکیبی شدهاند از بالاترین مهندسیهای الکترونیک، هوش مصنوعی و صداشناسی.
انواع سیستم صوتی ماشین
سیستم صوتی ماشین در انواع مختلفی طراحی و عرضه میشود و انتخاب هر نوع آن بستگی به سلیقه، بودجه و نوع استفاده شما دارد. بهطور کلی، سیستمهای صوتی خودرو را میتوان به سه گروه اصلی تقسیم کرد:
-
سیستم صوتی فابریک (استاندارد)
این نوع سیستم همان است که توسط خودروساز در کارخانه روی خودرو نصب میشود. کیفیت صدای این سیستمها متوسط است و معمولاً پاسخگوی نیاز رانندگان معمولی خواهد بود. در خودروهای اقتصادیتر معمولاً این سیستمها امکانات محدودی دارند، اما در خودروهای لوکس برندهایی مانند مرسدسبنز، بیامو یا لکسوس از سیستمهای صوتی برندهایی مثل Bose، Harman Kardon یا Bang & Olufsen استفاده میکنند که کیفیت صدای فوقالعادهای دارند. -
سیستم صوتی ارتقایافته (نیمهحرفهای)
این مدل برای کسانی است که به کیفیت صدا اهمیت بیشتری میدهند اما قصد ندارند هزینه زیادی پرداخت کنند. معمولاً شامل تعویض باندها، اضافه کردن آمپلیفایر یا نصب سابووفر است. این نوع سیستم صوتی، صدای واضحتر و حجم باس بیشتری ایجاد میکند و بدون تغییرات اساسی در سیمکشی یا برق خودرو نصب میشود. -
سیستم صوتی حرفهای خودرو
سیستم صوتی حرفهای مخصوص افرادی است که عاشق کیفیت و وضوح صدا هستند یا خودرو را برای نمایش و مسابقات صوتی آماده میکنند. در این نوع سیستمها، تمام اجزای فابریک خودرو از جمله پخش، باند، آمپلیفایر، سیمکشی و حتی خازنها تعویض میشوند. علاوه بر صدای قدرتمند، در این نوع سیستمها از تجهیزات صوتی پیشرفته مانند اکولایزر دیجیتال، خازن برای تنظیم جریان برق، میدرنج و توییترهای حرفهای استفاده میشود.
اجزای سیستم صوتی ماشین
در بخش تاریخچه سیستم صوتی گفتیم که این سیستم امروزه از اجزا و بخشهای متعددی تشکیل میشود. بسته به مدل خودرو و کلاسی که در آن قرار دارد و البته سطح قیمتی، تولیدکننده بهصورت استاندارد سیستمهایی با اجزای مختلف را روی خودرو نصب میکند. گاهی اضافهشدن برخی از این اجزا، میتواند در بین آپشنهای تیپهای فول مطرح شود. بهطور کلی اجزای سیستم صوتی عبارتند از:
- هدیونیت
- اسپیکر
- بلندگوی پسیو
- بلندگوی اکتیو
- کامپوننت
- ووفر
- سابووفر
- آمپلیفایر
- توییتر
البته ممکن است برخی از اجزای ذکر شده در سیستمهای مختلف و خودروهای متفاوت وجود نداشته باشند. همچنین تعداد بعضی از این اجزا مانند اسپیکرها میتواند زیاد و کم شود. اما در کل میتوان یک سیستم صوتی کامل با همه این اجزا را در خودروهای مختلف بهکار گرفت.
نکات مهم برای انتخاب سیستم صوتی ماشین:
- نیازها و سلیقه: به این فکر کنید که از سیستم صوتی خود چه استفاده ای می خواهید. به عنوان مثال، اگر به دنبال صدای بلند و قدرت مند هستید، به یک سیستم با ساب ووفر قوی نیاز دارید.
- کیفیت صدا: به دنبال سیستمی باشید که کیفیت صدای مطلوبی را ارائه دهد. نظرات و بررسی های آنلاین را مطالعه کنید و در صورت امکان، سیستم را قبل از خرید تست کنید.
- امکانات: سیستم های صوتی مختلف، امکانات متنوعی مانند بلوتوث، هندز فری، پورت USB و قابلیت پخش CD و DVD را ارائه می دهند.
- سازگاری: مطمئن شوید که سیستم صوتی انتخابی شما با مدل خودرو شما سازگار است.
- نصب: نصب سیستم صوتی ماشین می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. اگر تجربه کافی ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.
علاوه بر موارد فوق، در نظر گرفتن نکات زیر نیز می تواند مفید باشد:
- فضای داخلی خودرو: ابعاد و شکل فضای داخلی خودرو بر کیفیت صدا تاثیر می گذارد.
- برند: برند های مختلفی در زمینه تولید سیستم صوتی ماشین فعالیت می کنند. قبل از خرید، تحقیقات لازم را انجام دهید و برند های معتبر را انتخاب کنید.
- گارانتی: مطمئن شوید که سیستم صوتی انتخابی شما دارای گارانتی معتبر است.

برند های معتبر سیستم پخش ماشین
- Alpine: برندی ژاپنی که به تولید سیستم های صوتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب معروف است.
- Pioneer: برندی ژاپنی دیگر که طیف وسیعی از سیستم های صوتی را برای انواع خودروها و بودجه ها ارائه می دهد.
- Kenwood: برندی ژاپنی که به نوآوری و استفاده از فناوری های جدید در سیستم های صوتی خود معروف است.
- Sony: برندی ژاپنی که علاوه بر تولید سیستم های صوتی، محصولات دیگری مانند تلویزیون، لپ تاپ و گوشی های هوشمند نیز تولید می کند.
- JVC: برندی ژاپنی که به تولید سیستم های صوتی با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول معروف است.
اصطلاحات رایج سیستم صوتی خودرو
- وات (W): واحد اندازه گیری توان خروجی سیستم صوتی. به طور کلی، هر چه وات سیستم بیشتر باشد، صدای بلندتر و قدرت مند تری تولید می شود.
- امپدانس (Ω): واحد اندازه گیری مقاومت الکتریکی بلندگو ها. امپدانس بلندگو باید با امپدانس خروجی هد یونیت مطابقت داشته باشد.
- فرکانس پاسخ (Hz): محدوده فرکانس هایی که یک سیستم صوتی می تواند پخش کند. به طور کلی، هر چه محدوده فرکانس پاسخ وسیع تر باشد، کیفیت صدای بهتری خواهید داشت.
- نسبت سیگنال به نویز (S/N): معیاری برای سنجش میزان نویز موجود در یک سیستم صوتی. هر چه S/N بالاتر باشد، صدای تمیزتر و بدون نویز تری خواهید داشت.
مشکلات رایج در سیستم صوتی خودرو
- روشن نشدن ضبط
- اختلال در کار کرد سیستم عامل ضبط خودرو
- خاموش شدن ناگهانی ضبط خودرو
- خاموش بودن صفحه نمایش در هنگام استفاده از ضبط
- عدم کار کرد دکمه های ضبط
- کار نکردن رادیو
- نخواندن اطلاعات سی دی و USB توسط ضبط
- کار نکردن تاچ ضبط
علت خرابی ضبط خودرو
- نصب اشتباه سیستم
- استفاده از قطعات بی کیفیت و برندهای متفرقه
- عدم هماهنگی بین بخش های مختلف سیستم صوتی