122.JPG

رله فن چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

رله فن یکی از اجزای کلیدی سیستم خنک کاری پیشرانه به شمار می‌رود. این قطعه مسئول کنترل عملکرد فن یا پروانه رادیاتور است و به تنظیم دمای پیشرانه کمک می‌کند. رله با دریافت پیام‌های ECU و فعال‌سازی فن در زمان رسیدن پیشرانه به دمای معین کار خواهد کرد. این امر از داغ شدن پیشرانه جلوگیری می‌کند. چنین قطعه مهمی معمولاً در بخش پیشرانه قرار دارد و در صورت خرابی می‌توان به راحتی آن را تعویض کرد.

رله فن یک سوئیچ برقی است که فعال و غیرفعال شدن فن یا پروانه رادیاتور را کنترل می‌کند. بر اساس دمای پیشرانه و سایر عوامل، رله اقدام به روشن یا خاموش کردن فن خواهد کرد. عملکرد اصلی این رله تنظیم جریان هوا از طریق رادیاتور است. زمانی که دمای پیشرانه به بالاتر از حد بهینه برسد رله باعث فعال‌سازی فن رادیاتور خواهد کرد تا به این ترتیب گرمای اضافی دفع شود. قطعه موردبحث عموماً در نزدیکی رادیاتور نصب می‌شود و اطلاعات مهم را از سنسور دمای پیشرانه دریافت می‌کند. زمانی که سنسور تشخیص دهد دمای مایع خنک‌کننده از حد مجاز بیشتر شده است سیگنال‌هایی را به رله می‌فرستد تا به این ترتیب فن یا پروانه رادیاتور روشن شود. در صورت خرابی قطعه یاد شده پیشرانه می‌تواند داغ کند که این امر آسیب‌ها و هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

 

اجزای رله فن و ساختار آن

جزء توضیح تخصصی نقش مواد و فناوری‌های به‌کاررفته
سیم‌پیچ الکترومغناطیسی تولید میدان مغناطیسی برای جابجایی کنتاکت‌ها و فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی مدار برق فن. استفاده از سیم‌های مسی یا آلومینیومی مقاوم در برابر حرارت و جریان بالا.
کنتاکت‌ها (Contacts) اتصال و قطع جریان برق اصلی برای ارسال به فن رادیاتور. ساخته‌شده از آلیاژهای مقاوم به سایش و اکسیداسیون (مانند نقره یا مس‌نیکل).
بدنه (Housing) محفظه‌ای برای محافظت از اجزای داخلی در برابر گرد و غبار، رطوبت و دمای بالا. استفاده از پلاستیک مقاوم به حرارت یا فلزات سبک با روکش ضدزنگ.
پایه‌ها (Pins) اتصالات الکتریکی برای انتقال سیگنال و جریان برق به رله و از رله به فن. طراحی با روکش‌های ضدزنگ و مقاومت بالا در برابر خوردگی.
مکانیسم بازگشت فنر (Spring Mechanism) بازگرداندن کنتاکت‌ها به حالت اولیه پس از قطع میدان مغناطیسی. استفاده از فنرهای فولادی مقاوم به خستگی و دمای بالا.
ترمینال‌های ورودی و خروجی نقاط اتصال سیم‌های کنترلی و جریان اصلی برق به رله و از آن به فن رادیاتور. عایق‌بندی قوی برای جلوگیری از نشت برق و افزایش ایمنی.
پوشش عایق داخلی محافظت از اجزای داخلی در برابر اتصال کوتاه و نشتی جریان برق. به‌کارگیری مواد عایق با تحمل حرارت و فشار بالا.

انواع رله فن

رله فن‌ها بر اساس تعداد پایه‌ها و کاربردشان به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: رله‌های 4 پایه و رله‌های 5 پایه. هرکدام از این رله‌ها در سیستم خنک‌کننده وظایف متفاوتی دارند و برای خودروهای مختلف با فناوری‌های متنوع طراحی شده‌اند. رله‌های معمولی اغلب در سیستم‌های ساده‌تر استفاده می‌شوند، در حالی که رله‌های پیشرفته قابلیت‌هایی مانند کنترل چندسرعته فن را ارائه می‌دهند.

انواع رله فن

رله‌های 4 پایه، طراحی ساده‌ای دارند و تنها وظیفه قطع و وصل جریان برق فن را بر عهده دارند. این رله‌ها برای خودروهایی با فن‌های تک‌سرعته مناسب هستند و هزینه کمتری دارند. در مقابل، رله‌های 5 پایه علاوه بر کنترل جریان برق، می‌توانند با فعال کردن پایه اضافی، سرعت‌های مختلف فن را مدیریت کنند و برای خودروهایی با سیستم خنک‌کننده پیشرفته کاربرد دارند. رله‌های پیشرفته‌تر، با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، ارتباط بهتری با ECU دارند و قادرند دمای موتور را با دقت بیشتری کنترل کنند. این رله‌ها باعث افزایش راندمان سیستم خنک‌کننده، کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر قطعات می‌شوند، که این مزایا آن‌ها را برای خودروهای مدرن به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل کرده است.

ocUuOOud7Hf55lnj.jpg

نشانه‌ها و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

با توجه به اینکه رله فن رادیاتور خودرو در سیستم خنک کاری موتور نقش مهمی را بازی می‌کند، حتما باید به علائم خرابی رله فن توجه داشت. همانند دیگر قطعات خودرو، خرابی این قطعه نیز با نشانه‌هایی به راننده هشدار داده می‌شود که در ادامه به 5 مورد از نشانه خرابی رله فن می‌پردازیم:

1- داغ شدن موتور خودرو (بیش از حد گرم شدن موتور خودرو)
یک نشانه‌ خرابی رله فن رادیاتور، گرم شدن بیش از حد و یا ناگهانی موتور خودرو است. در این مورد اگرچه خرابی رله فن تنها دلیل گرم شدن موتور نیست، اما می‌تواند یکی از مظنونین باشد. لذا در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، حتما رله فن، سیم کشی‌های فن خودرو و نیز خود فن را چک کنید.

2- عدم کار کردن فن خنک کننده موتور (از کار افتادن فن خنک کننده)
با توجه به اینکه فن یا همان پروانه بواسطه رله فن کار می‌کند، در صورت از کار افتادن فن، احتمالا رله فن معیوب بوده و نمی‌تواند برق را به فن برساند. در نتیجه این امر مایع خنک کننده به خوبی خنک نمی‌شود و با همان گرما مجدد در داخل موتور گردش کرده و باعث آسیب‌های جدی به موتور خودرو می‌شود. پس هرگز خرابی رله فن را نادیده نگیرید.

3- کار کردن یکسره فن‌های خودرو
یکی دیگر از نشانه‌های خرابی رله فن رادیاتور، یکسره کار کردن فن رادیاتور است. در این حالت بدون روشن بودن موتور نیز فن کار می‌کند. این رفتار عجیب فن به راننده هشدار می‌دهد که رله فن خراب است. این مساله ممکن است به دلیل گیر کردن رله باشد.

4- روشن شدن چراغ چک موتور و چراغ‌های هشداردهنده
در صورت خرابی رله فن رادیاتور، گاهی مشاهده می‌شود که چراغ‌های هشداردهنده همچون چراغ چک موتور و آمپر آب بر روی داشبورد روشن می‌شوند.

5- عدم کارکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع خودرو
یکی از مواردی که در صورت خرابی رله فن خودرو دچار مشکل می‌شود، سیستم تهویه مطبوع است. زمانیکه فن و یا رله فن خراب باشد، سیستم تعویه مطبوع خودرو نمی‌تواند فضای داخلی کابین را به درستی خنک کند.

دلایل خرابی رله فن رادیاتور

دلایل مختلفی می‌تواند باعث خرابی رله فن رادیاتور شود، که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:
  • یکی از دلایل خرابی رله فن، آب بندی غیراستاندارد رله است که در نهایت باعث زنگ‌زدگی رله می‌شود و در نتیجه رله از کار می‌افتد.
  • یکی از بخش‌های تشکیل دهنده رله بویین آن است که در صورت خرابی باعث از کار افتادن رله و یا عملکرد ناصحیح آن می‌شود.
  • خرابی کامپیوتر، سوئیچ دما و یا ماژول کنترل رله نیز می‌تواند دلیل احتمالی خرابی رله فن باشد. کاژول کنترل رله، باعث خاموش و روشن شدن رله می‌شود.
  • تخلیه جریان زیاد از موتور فن نیز می‌تواند باعث خرابی رله فن شود.