انواع باطری های خودرو
باتریهای خودرو به چند نوع اصلی تقسیم میشوند، که شامل موارد زیر است:
1. باتری سرب-اسید ⚡️
- رایجترین نوع باتری، مناسب برای خودروهای بنزینی و دیزلی.
- نیاز به نگهداری دارد.
2. باتری AGM (Absorbent Glass Mat) 🔋
- بدون نیاز به نگهداری، امکان شارژ سریع و جلوگیری از نشتی مایع.
- مناسب برای خودروهای با مصرف انرژی بالا.
3. باتری لیتیوم-یون 🔋🚗
- سبک و با عمر بالاتر، مورد استفاده در خودروهای الکتریکی.
- هزینه بالاتری دارد، اما کارایی زیادی ارائه میدهد.
4. باتری نیکل-کادمیوم (NiCd) 📦
- عمر طولانی و مقاوم در برابر دما، اما با ظرفیت محدود.
- کمتر مورد استفاده در خودروهای جدید.
5. باتری نیکل-متال هیدرید (NiMH) ♻️
- بیشتر در خودروهای هیبریدی استفاده میشود.
- کارایی خوب و عمر متوسط.
هر کدام از این باتریها ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب مناسب بستگی به نوع خودرو و نیازهای عملیاتی شما دارد! 🚘✨
توضیحی مختصر در رابطه با دو نوع باتری ها که در میان باتری ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛
۱. باتریهای غیر سیلد یا باتریهای اسیدی
این باتریها که LM نیز نامیده میشوند به عنوان باتریهای حساستر شناخته میشوند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این باتریها همچنین برای شرایط آب و هوایی گرم مناسبتر هستند، چرا که میتوان در زمان نیاز به آنها آب اضافه کرد. صفحات این باتریها متشکل از سرب و دو آلیاژ کلسیم-آنتیموان هستند. این نوع باتری که مدلهای قدیمیتر به حساب میآیند به دلیل هزینه کمتر تولید و قیمت پایینتر خرید همچنان بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.
۲. باتریهای سیلد یا باتریهای اتمی
این باتریها که به اختصار FM معروف هستند نیاز به مراقبت ندارند و از حساسیت کمتری برخوردارند. همچنین مقاومت آنها در برابر حالت اُوِر شارژ یا شارژ بیش از حد بیشتر است. باتریهای سیلد سریعتر شارژ میشوند و عمر بیشتری نسبت به غیر سیلدها دارند به طوری که حتی عمر مجاز نگهداری بیشتری از سوی تولید کننده برای آنها تعیین میشود. صفحات آنها از جنس سرب و تک آلیاژ کلسیم-کلسیم است. نقطه ضعف این باتریها دشارژ شدن عمیق است. در این صورت به طور کامل از کار افتاده و نیاز به تعویض دارند. چرا که در این باتریها از اسید استفاده نمیشود و مواد فعال به صورت جامد و خشک فعالیت میکنند، در نتیجه تحت تاثیر دشارژ عمیق این مواد فعال به سرعت از صفحات ریزش کرده و باتری دچار آسیب جدی میشود.
همه آنچه گفته شد خصوصیاتی مربوط به باتری خودروهای احتراق داخلی بنزینی یا دیزلی بود. بدون شک اوضاع در باتریهای خودروهای برقی و هیبریدی کاملا متفاوت است. باتری خودروهای برقی علاوه بر منبع انرژی موتور، پمپ سوخترسان آنها هم محسوب میشوند. بنابراین ساختاری کاملا متفاوت دارند. در خودروهای تمام برقی باتری باید توان تامین شعاع حرکتی نیز داشته باشد و قدرت خروجی و ظرفیت ذخیره انرژی آن نیز فاکتور مهمی برای خودرو محسوب میشود. در خودروهای هیبریدی اما چندان به ظرفیت ذخیره باتری نیاز ندارند و توان خروجی و شعاع حرکتی آن فاکتورهای مهم باتری در این خودروها هستند.
در هر دو گروه این باتریها از نوع لیتیوم یونی هستند یعنی چیزی مشابه باتریهای مورد استفاده در گوشیهای موبایل. این باتریها که در صورت عدم استفاده به ندرت شارژ خود را از دست میدهند نقش باک خودروی برقی را بازی میکنند. ظرفیت آنها با واحد کیلووات ساعت یا KWH بیان میشود و هرچه این ظرفیت بالاتر باشد مسافت قابل پیمایش با یک دور شارژ کامل آن نیز بیشتر خواهد بود، دقیقا مشابه حجم باک خودرو. البته نقطه اشتراک این باتریها با باتریهای مورد استفاده در خودروهای بنزینی و دیزلی، عمر مفید آنها است و اینکه شارژ و دشارژ شدن مداوم آنها را پس از مدت زمانی بین ۲ تا ۴ سال از کار میاندازد.
امداد باطری بیرجند خدمت رسان همه شما عزیزان است.
1607